איך נדע מתי הילד זקוק לחיזוק

עוגן פנימי חזק ויציב… זהו מבחינתי המפתח לחיים מאושרים.
הידיעה שיש לנו קודם כל את עצמנו, שאנחנו חזקים ומסוגלים להתגבר על רוב המכשולים, שאנחנו בטוחים בעצמנו, מאמינים ואוהבים את עצמנו…
כשיש לנו את זה, אנחנו יכולים להיות מאושרים באמת.
מתי מתערער העוגן הפנימי? כבר בילדות. הורים רבים שמדברים איתי וילדים רבים שנפגשים איתי ומתארים – קשיים חברתיים, חרדות ופחדים, חוסר בטחון, אגרסיביות או מופנמות, למעשה מעידים על עוגן פנימי שזקוק לחיזוק.
ילדים יכולים להיות לפעמים אניגמה לא קטנה… לו רק היתה לנו ההורים משקפת קסמים שיכולה לצפות להם ישירות לנפש ולהבין מה מתחולל שם, עד כמה הם חזקים מבפנים, מה חסר להם ומה הם צריכים מאיתנו.
ישנם ילדים ש"שופכים" את ליבם בקלות וישנם ילדים שהם כספת ושם מופיע אצלנו ההורים אתגר גדול לסייע להם בעת קושי.
אז איך בכל זאת יודעים? ישנם הרבה מאוד סימנים חיצוניים שמעידים על עוגן פנימי שנחלש מסיבה כזו או אחרת וזקוק לחיזוק, וגם אם הילד או הילדה שלכם לא ממש משתפים, תוכלו לזהות את זה בעצמכם, לעקוב אחר הדברים, להתבונן וגם להושיט עזרה, אם צריך.

5 סימנים שיעזרו לכם להבין אם הילד שלכם זקוק לחיזוק
1. רגישות ופגיעות – אם הילד שלכם רגיש מאוד וגם נפגע בקלות, סימן שמשהו בתוכו זקוק להתחזק. הרבה הורים אומרים לי "הוא ילד רגיש" ומקבלים את התכונה הזו כסוג של עובדה מוגמרת. אז נכון שישנם אנשים רגישים יותר מאנשים אחרים, אבל… כשאנחנו מעורערים מבפנים, קל הרבה יותר לערער אותנו מבחוץ, ולכן, ילדים פגיעים ורגישים זקוקים לחיזוק פנימי שיצמצם את עוצמת הטלטול החיצוני, כשהוא מגיע.
2. תלותיות – תלות בגורמים חיצוניים, גם היא מעידה על עוגן פנימי שזקוק לחיזוק. כשהילד מרגיש שהוא עצמו – לא מספיק טוב, לא מספיק חכם, לא מספיק חזק, לא מספיק מוכשר וכו' הוא מנסה לשאוב כוח ונתלה בגורמים חיצוניים כמו: הורים, חברים, מסכים, מותגים, הערצת כוכבים וכו'. וכשאני אומרת תלות, אני מתכוונת לחוסר עצמאות, לחוסר הקשבה לעצמו והקשבה טוטלית לאחרים, לבריחה למסכים וכו'. כשהילד סומך על עצמו, הוא פחות זקוק להתלות על אחרים, הוא יכול להיעזר, להשען, להתמך… אבל בראש ובראשונה, יש לו את עצמו.
3. תחרותיות – תחרות זה דבר טוב ובריא, מעלה את האנרגיות, עושה הרבה עניין וכמובן, דוחף את כולם קדימה. אבל לפעמים, התחרותיות מתבטאת בחוסר יכולת להפסיד, בתסכול, בלחץ ובסוף גם בחוסר הנאה. כל עוד הילד שומר על תחרויותית "ספורטיבית" – יודע להפסיד בכבוד ונהנה מהמשחק, הכל בסדר. ברגע שהתחרותיות גובלת בחרדה מהפסד או בהתקלויות עם הצד השני שבמשחק, זה וודאי נובע מאיזה שהוא חוסר בטחון פנימי, חשש להיראות פחות טוב בחוץ, חוסר "סמיכה עצמית" (הילד לא סומך על עצמו) ואז – התחרותיות מעידה על קריאה לחיזוק פנימי.
4. אגרסיביות – הבעת חוזקה פיזית או מילולית, עלולה להעיד דווקא על חולשה פנימית. כשהילד לא בטוח במי שהוא, במה שיש לו לתת לעולם, הוא מרגיש חסר בעוצמות ובמשאבים פנימיים, כשהוא לא יודע כיצד לבטא את עצמו ולהעביר את מה שהוא מרגיש – הוא פונה לשימוש באגרסיוביות. כשהילד סומך על עצמו ומאמין במי שהוא, יודע ורואה את הטוב שבו ומגייס משאבים פנימיים להתמודד עם אתגריו, השימוש בכוח פיזי מתייתר.
5. התבודדות – ילד לא מתבודד כי הוא רוצה, הוא מתבודד, לרוב, כי הוא לא מוצא בעצמו את הכוח, את הידע או המסוגלות להיות בחברת ילדים אחרים.
התבודדות, מופנמות ושתקנות נובעות לעיתים קרובות מחוסר אמונה במה שיש לילד להציע לעולם. בין אם זה לומר משהו חכם בכיתה, לתרום לקבוצה וכו'.
כשילד מבין שיש לו שפע של אוצרות לתת, הוא לא יחשוש לחלק אותם, אבל כשהוא מרגיש שהוא "ריק" (ויש המון ילדים שמרגישים ריקים מכל טוב) הוא יתבודד ויחלוק את עצמו כמה שפחות עם העולם. ילד כזה ראוי להבנה שהוא עולם ומלואו ויש בו הכל כדי להיות מאושר!

יתכן ותמצאו סימן אחד ואולי יותר אצל ילדכם. אני מזמינה אתכם להתבונן ולגלות עד כמה העוגן הפנימי של ילדכם יציב ואיתן ואם הוא זקוק לחיזוק… אל תחכו, תחזקו. ואם אתם צריכים עזרה בזה, אני כאן:
https://koren.ravpage.co.il/findyourwings
באהבה גדולה,
שרון קורן
מצמיחה כנפיים לילדים ולמתבגרים
בשיטת האימון האינטגרטיבי
054-7637737

 

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *