אין לא יכול – יש לא רוצה…

זוכרים את המשפט – "אין לא יכול, יש לא רוצה!"?

מסוג המשפטים שמבוגרים באייטיז היו גוערים אותו על ילדים חסרי אונים.

זה לפחות הזכרון שלי מהמשפט הזה…

אני חושבת שהבעיה איתו אז היתה, שהוא נאמר כהטחה או כהאשמה ולא כהזמנה לבירור אמיתי.

לילד.ה שלך יש כנפיים!

אבל אם נבדוק לרגע את המשמעות האמיתית של המשפט הזה, נגלה שהוא מתאר בצורה כל כך מדויקת מצב של קושי שקיים אצל ילדים ומתבגרים (וגם אצל מבוגרים), כזה שמוביל להמנעות.

אז בואו נפרק את המשפט לשני חלקים, שהם גם מהות האני מאמין שלי כמאמנת ילדים ומתבגרים.

1. "אין לא יכול…" – לכל אדם, לכל ילד ולכל מתבגר יש בתוכו את כל המשאבים הדרושים לו להצליח ולהיות מאושר. וכשאני אומרת כל המשאבים, אני ממש מתכוונת לכך! כל החוזקות, כל היכולות, כל האיכויות, כל המסוגלויות (מקווה שיש מילה כזו ואם לא, אז המצאתי אחת!) – הכל שם!

זה נכון שישנם משאבים שבאים לידי ביטוי באופן טבעי אצל חלק ואצל אחרים הם דווקא חבויים ופחות מונגשים בקלות, אבל זה עדיין לא אומר שהם לא שם!
אין אדם שנולד "חסר", כל אדם נולד עם כל מה שהוא צריך כדי להגשים את עצמו בעולמו… ולפעמים בדרך, חלק מהדברים הולכים לאיבוד בתוכו (והם עדיין שם) ולכן, ככל שנקדים לצאת למסע החיפושים כך ייטב.
הורים רבים (גם אני בעבר) מאמינים, חושבים ולפעמים גם אומרים על ילדיהם שהם חסרים בחלק מהמשאבים, לא כגנאי, אלא כעובדה בשטח.
"הוא פחות חזק בתחום החברתי", "היא לא ממש גאון במתמטיקה", "היא לא שמחה משום דבר, תמיד היא היתה כזו, גם כילדה קטנה", "הוא שונא ספורט, כזה הוא".

כשאנחנו כהורים קובעים על הילדים שלנו שהם חסרים במשהו, אין להם כל ברירה אלא להאמין לנו ולחיות את המציאות הזו. הרי אנחנו מכירים אותם הכי טוב מכולם לא? ואם אנחנו מאמינים בזה, אז מי הם שיתווכחו. ובכך אנחנו, מבלי להתכוון כמובן, שוללים מהם את הזכות לצאת ולגלות אוצרות שחבויים בעצמם.

אגב, זו לא אמונה שלי, או תאוריה רוחנית שהמציא נזיר בודהיסטי על איזה הר, אלא הוכחות חיות שחוויתי בשנים האחרונות, בעבודה עם ילדים ובני נוער וגם עם מבוגרים.
אם ילד.ה או מתבגר. מרגיש שהוא לא יכול, זו הזמנה לעבודה, הזדמנות נפלאה לחפש בעצמו את המשאבים החבויים שיעזרו לו להתמודד עם האתגר או המשימה שנקרתה בדרכו.

ועכשיו לחלק השני של המשפט.

2. "… יש לא רוצה" – מה קורה כשילדים ומתבגרים לא מאמינים שיש בהם הכל? כשהם בעצמם בטוחים שחסר בהם משהו, או שהם לא טובים במשהו? – הם לא רוצים, הם נמנעים.
לפני שאסביר מה זה בדיוק אומר נמנעים, נבין רגע מתי זה קורה?

קודם כל, זה קורה בדרך כלל כשקשה להם בתחום מסוים. כשדברים באים להם פחות בטבעיות ובקלות, ובמיוחד כשהם חווים חוסר הצלחה בתחום כזה או אחר.

למה זה קורה? ישנן מגוון סיבות: חוויות שהם עברו, חלקן עלולות להיות אפילו טראומטיות, אמונות שהם אימצו לעצמם על עצמם, או אמונות ודעות של אחרים עליהם ("3 יחידות במתמטיקה זה מספיק בשבילך!", "למה את תמיד רבה עם כולם?", "הוא בדיוק כמוני, שקט בכיתה, לא מרגישים אותו"…), וגם, קשיים שחוזרים על עצמם לאורך זמן ויוצרים דפוס התנהגות או אמונה מגבילה.

לפעמים הילד או המתבגר אומר במפורש שהוא לא רוצה, ובתרגום חופשי הוא מתכוון להגיד שהוא לא מאמין שהוא מסוגל, ולפעמים, הוא פשוט מתחיל להמנע מדברים שלא נוחים לו או מאתגרים אותו.

זו יכולה להיות המנעות מיצירת קשרים חברתיים,

המנעות מההשתתפות בפעילויות כיתתיות, מסיבות, מפגשים חברתיים,

המנעות מהצטרפות לצופים, לחוגים,

המנעות מהשתתפות באופן פעיל בכיתה (הילדים ה"שקטים"),

המנעות מהכנת שיעורי בית, הגשת עבודות או הגעה למבחנים,

המנעות מהשתתפות בטיולים שנתיים של בית הספר או של תנועת הנוער,

ועוד ועוד ועוד…

ילדים הם אנשים חכמים מאוד! יש להם דרכים מבריקות להסוות את תחושת החוסר שבהם, לפעמים באופן כזה שגם הורים מעורבים לא ירגישו.

אם יש לכם ילד.ה או מתבגר.ת שנמנעים מפעילות, מעשייה או ממטלה כלשהי לאורך זמן ובאופן קבוע, הדליקו לעצמכם נורה אדומה והתחילו לעקוב. כנראה שמדובר בקושי מסוים שילדכם מאמין שאינו מסוגל לעבור.

אז המשפט הזה – "אין לא יכול – יש לא רוצה!" הוא לא רק נכון, הוא גם חשוב מאין כמוהו. ואם נמתן לרגע את הנימה הנזפנית שבה נהגו להגיש אותו בשנים עברו, ונאמר אותו בצורה אוהבת, חומלת ומלאה באמונה – הוא עשוי להיות אחד המשפטים המצמיחים והמרוממים עבורך הילד.ה  שלכם וגם עבורכם.

כי אין דבר שילד לא יכול לעשות! יש בו הכל כדי לעשות כל דבר, ואם קשה לו, זה הזמן לצאת למסע לחיזוק וחשיפת המשאבים שטרם יצאו לאור.

לילדים שלכם יש כנפיים! הם לא תמיד רואים אותן, הם לא תמיד מודעים להן, אבל כדי לגרום להם לגלות אותן ולהאמין שהם באמת מסוגלים לעוף הכי גבוה שאפשר, חשוב שאתם, ההורים, תראו אותן אפילו לפניהם.

באהבה גדולה,

שרון קורן

מצמיחה כנפיים לילדים ומתבגרים

בשיטת האימון האינטגרטיבי

אשמח לעזור לילדיכם לגלות את הכנפיים שלהם ולחשוף את כל האוצרות שחבויים בתוכם. אני כאן בשבילם וגם בשבילכם. דברו איתי  – 054-7637737

או הכנסו לקישור:

https://koren.ravpage.co.il/findyourwings

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *